maanantai 10. maaliskuuta 2014

Kirjoista ja kirjoittamisesta VII - 1. versio valmis


Aloitin siis, ainakin tämän blogin mukaan 19. joulukuuta. Nyt on 9. maaliskuuta ja ensimmäinen versio käsikirjoituksesta valmistui viisi minuuttia sitten. Liuskoja tuli yhteensä 127, eli jotain 220 sivua painettuna. Käytän aina 12 fonttia 1,5 rivivälillä. Olen huomannut, että kustantajat tahtovat nämä asetukset.

Aikaa meni suurin piirtein sen verran mitä ennalta arvelinkin. Olisin kirjoittanut nopeamminkin, mutta tein kaksi muuta projektia tämän kässärin aikana ja niihin meni oma aikansa. Mitä nyt sitten, kun ensimmäinen versio on valmis?

Tähänkin on monta eri ohjetta, mutta minä teen näin. Annan tekstin olla koneella vähintään kuukauden ennen kuin edes aukaisen tiedostoa. Minulla ei ole tämän kanssa mitään kiirettä. Tänä vuonna olen mukana kahdessa kokoelmassa ja Minivampyyrit ilmestyy syksyllä. Ensi vuodeksi on nimmareita vaille sovittu kolmen kirjan julkaisu. Mutta takaisin asiaan. On hyvä antaa tekstin hautua. Siitä syystä, että sen unohtaa, koska tulee kaikkea muuta kirjoitettavaa. Sitten, kun aletaan tehdä 2. versiota, teksti on itsellekin vähän outoa. Se helpottaa korjausten tekoa.

Mitä 2. versiossa sitten tehdään? Kun on saanut hiukan etäisyyttä tarinaan, näkee helpommin epäkohdat. Olen saattanut kirjoittaa vaikka liuskalle 20 jotain sellaista mikä tekee mahdottomaksi tapahtumat sivulla 88. Näitä tulee pitkässä tarinassa. Tässä versiossa alan korjata myös kirjoitus ja kielioppivirheitä, joita on aina vaikka kuinka paljon. Niitä hiotaan vielä seuraavissakin versioissa ja silti niitä jää aina painettuun kirjaan saakka.

Yleensä 2. versiossa poistetaan kaikki turha. Toisto pois, ellei sitä käytä tehokeinona. Yleensäkin kaikki sellainen, joka ei ole olennaista tarinan kannalta, pitää poistaa. Joskus se on vaikeaa, koska saattaa itse pitää jostain kohdasta hullun paljon, mutta jos se ei sovi, niin pois vaan. Ne kannattaa laittaa johonkin tiedostoon, ja niitä voi käyttää sitten jossain muussa projektissa. Mitään ei saa koskaan kokonaan poistaa. Kaikki kannattaa säilöä koneelle.

Tässä kässärissä poistan toki kaikenlaista, mutta myös lisään. Sitä mukaa kun olen kirjoittanut, olen laittanut itselleni ylös mitä kohtia minun pitää parantaa. Kuvailua pitää tehdä tuoreemmaksi ja katsoa, ettei mitään kuluneita kliseitä ole jäänyt tarinaan. Myös henkilöhahmoja täytyy syventää. Tässä on aika monta hahmoa, jotka jäivät 1. versiossa liian valjuiksi. 

Eli tällaista reilun kuukauden kuluttua. 2. version tekoon menee varmaan kuukauden verran, riippuen siitä mitä muuta teen silloin. Ja sitten vielä, en KOSKAAN näytä käsikirjoituksen 1. versiota kenellekään. Vielä tässä vaiheessa se on minun ja vain minun. Ihmisten ilmoille sen päästän vasta 2. version valmistumisen jälkeen. Silloin on aika kuunnella toisten mielipiteitä. Eri asia sitten on se, uskooko niitä.

Henry Aho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti