Maanantaina 17.3. kunnanhallitus päätti, että vapaaksi
jäänyttä kirjastovirkailijan tehtävää ei täytetä. Päätös ei ehkä yllättänyt, vaikka
toiveissa oli toisenlainen ratkaisu. Tiedot kertovat, että kompromissiratkaisu
ei ole mahdollinen, vaikka sellaista olen esittänyt. Viesti on, että yrittää
toki saa, mutta onnistumisen todennäköisyys on olematon. Kunnan säästöpaineet
ovat niin suuret, että kirjaston on nyt vain selvittävä vähemmällä väellä.
Mikään ei ole niin turhaa kuin turhan työn tekeminen, joten
on tarkkaan mietittävä kannattaako asiaa enää viedä tässä vaiheessa eteenpäin.
Tuskinpa. Pohdinta siirtyykin seuraavaksi siihen, mitä yksi virkailija vähemmän
tarkoittaa kirjaston arjessa.
Se on selvää, että vaikutusta sillä on. Talossa ei ole
ollut, eikä ole, yhtään turhaa työntekijää. Uutuuksien käsittely, poistojen
tekeminen, kokoelmatyö yleensä, asiakaspalvelu ja kaikki muu päivittäinen työ
kärsii vajauksesta. Käytännössä asia näkyy lopulta aina asiakkaan palvelussa.
Joko niin, että palvelu on hitaampaa tai niin, että aukioloaikoja karsitaan,
jotta ns. sisätyöt ehditään tehdä edes kohtuullisessa ajassa.
Vähemmällä väellä ja nykyisillä aukioloajoilla käy niin,
että tiskillä on entisen verran työntekijöitä, mutta työhuoneessa vain yksi tai
ei ketään luetteloimassa uutuuksia, tekemässä tilauksia ja poistoja jne.
Uutuudet päätyvät hitaammin lainaukseen eivätkä ole välttämättä enää niin uusia,
kun hyllyyn ehtivät. Samoin varausjonot pitenevät, kun teokset makaavat
työpöydällä odottamassa. Joku varmasti kyllästyy odottamaan ja lainaa muualta.
Jos tahtia halutaan edes yrittää pitää entisellään, niin
aikaa on otettava aukioloajoista. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtenä tai kahtena päivänä viikosta kirjasto
olisi auki neljään tai viiteen iltapäivästä. Tällöin osa henkilökunnasta voisi keskittyä
koko päivän pelkästään sisätöihin toisten ollessa asiakaspalvelussa. Työssäkäyville ja
kirjastossa iltaisin esim. lehtiä lukeville lyhyempi aukiolo olisi tietenkin selkeä
palvelun heikennys. Lehtien vuosikerrat ovat kalliita, eikä ihmisillä ole varaa
tilata kaikkea kotiinsa. Kirjasto on käytännössä ainoa paikka, jossa voi lukea
tuoreimmat lehdet ilmaiseksi.
Koko henkilökunnan oleminen iltavuorossa ei tuo aukotonta
ratkaisua sekään. Sellaisena päivänä palautuslaatikon sisältö, päivän lehdet,
varaukset jne. olisivat käsittelemättä, kun asiakkaat tulisivat jo sisälle. Asiakaspalvelu
kärsisi tässäkin tapauksessa.
Yhteisenä iltavuoropäivänä emme voisi palvella entiseen
tapaan myöskään koululaisia, jotka yleensä ovat käyneet luokittain lainaamassa ennen
varsinaista aukioloaikaa. Joka tapauksessa on painetta rauhoittaa jokin
aamupäivä koululaiskäynneiltä ja muilta erityisryhmiltä, joille ovi on ollut
arkisin auki klo 8:15 lähtien. Koululuokan tuleminen kirjastoon lopettaa muut
työt melko tehokkaasti, kun oppilaille suositellaan, haetaan ja lainataan
kirjoja.
Mikä sitten onkin ratkaisu jää nähtäväksi, mutta muutoksia varmasti tapahtuu ja on jo tapahtunut. Pyrimme tiukentuneissa oloissa kaikesta huolimatta palvelemaan
asiakkaita edelleen mahdollisimman hyvin.
Aki
Olen aktiivinen kävijä ja lainaan kymmeniä kirjoja vuodessa. En tiedä missä olisin ilman teitä. Täytyy nostaa hattua.
VastaaPoista