keskiviikko 27. toukokuuta 2020

Kirjasto avaa ovensa

Kirjastot saavat 1.6. alkaen avata ovensa valtioneuvoston linjausten mukaisesti hallitusti ja asteittain.

Teuvan kirjaston osalta tämä tarkoittaa sitä, että taloon pääsee sisälle, mutta tässä vaiheessa aivan kaikki ei ole asiakkaille kuten ennen. Alla olevat ohjeet ovat tiivistetysti myös viikon 22 Tejukassa, mutta tässä vielä vähän enemmän avattuina.

  • Kirjasto on avoinna ensimmäiset kaksi viikkoa hieman suppeammin kuin normaalisti. 1.6. – 12.6. ma-ti klo 12-17, ke-to klo 12-16 ja pe klo 12-17. Maanantaina 15.6. palataan normaaliin aukioloaikaan, jolloin ma-ti kirjasto on auki klo 12-19.
  • Riskiryhmille ei ole omaa aukioloaikaa, vaan jatkamme kirjakassien tekemistä heille, jotka eivät halua tulla kirjastoon sisälle. Varaukset tehdään verkkokirjastossa eepos.finna.fi, sähköpostilla kirjasto@teuva.fi tai puhelimitse 040-126 3276. Jos siis haluat käyttää varausten noutopalvelua edelleen, ota yhteys kirjastoon, kun olet saanut varauksen noutoviestin. Noutoajat sovitaan erikseen ja ne ovat aukioloaikojen mukaan.
  • Asiakastietokoneet ja muut laitteet eivät ole käytössä toistaiseksi. Myöskään asiakkaille tarkoitettuja koreja ei ole käytettävissä. Näin siksi, koska meillä ei ole riittäviä resursseja huolehtia kaikkien pintojen puhtaudesta.
  • Kehotamme asiakkaita huolehtimaan turvaväleistä ja käsihygieniasta. Tiskin ympäristössä erityisesti voi tulla vähän ruuhkaa, joten toivomme malttia. Jotta kirjaston tiloissa voi oleilla väljästi, kirjaston kalustusta on toistaiseksi vähennetty. Lehtisalissa on vain yksi tuoli pöytää kohden. Lisää tilaa on käsikirjaston puolella. Lasten ja nuorten osastojen säkkituolit ovat pois käytöstä ja istuimia on vähennetty sekä järjestetty uusiksi.
  • Pyydämme, ettei kirjastoon tulla sairaana. Jos itse on estynyt tulemasta kirjastoon, voi käyttää varausten noutopalvelua ja kaverin/tuttavan apua.
  • Emme käsittele toistaiseksi käteistä rahaa. Mitään kirjastomaksuja ei kerry kesäkuun aikana, joten rahalle ei ole sinänsä tarvetta. Jos haluaa ostaa poistokirjan, ottaa kopion jne, niin merkitsemme summan saldoon asiakkaan tietoihin.
  • Asiakaspalvelutilanteessa pyrimme välttämään turhaa kontaktia. Tämän vuoksi lainaustiskille on asennettu myös suojapleksit. Jos asiakas tarvitsee aivan välttämättä palvelua hyllyjen välissä teosta etsiessään, niin huolehdimme turvaväleistä.
  • Koska lainaustiskillä on pleksit ja niissä vain pieni aukko, niin palautuksia voi jättää lainaustiskin edessä oleviin laatikoihin, joista henkilökunta käsittelee ne eteenpäin myöhemmin. Näin emme ruuhkauta tiskiä palautusten vuoksi.
Kun toimimme yhteispelillä, niin saamme kyllä homman toimimaan. Seuraamme viranomaisten ohjeistusta ja tilanteen mahdollisesti muuttuessa toimimme sen mukaan.

Tervetuloa kirjastoon!

Aki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti