Tämän tekstin pitäisi olla tietenkin selkokielellä, kun puhutaan selkokielisestä aineistosta. Yritän kirjoittaa selkeästi, vaikka en selkokieltä varsinaisesti osaa.
Teuvan kirjastossa on monenlaista luettavaa ja lainattavaa aineistoa, joka on kirjoitettu selkokielellä. Aikuisten lehtisalissa on kaksi lehteä, aikakauslehti Leija sekä sanomalehti Selkosanomat. Leijaa voi lainata myös kotiin, mutta Selkosanomia ei.
 |
| Teuvan kirjaston selkokieliset lehdet. |
Lehtien lisäksi on lainattavana monenlaista kirjallisuutta selkokielellä. Lasten ja nuorten puolella on pääasiassa kertomakirjallisuutta eli romaaneja ja satuja. Ne kirjat on sijoitettu lastenromaanien hyllyn loppupäähän. Samassa kohdassa ovat siis sekä lasten että nuorten kirjat.
 |
| Lasten ja nuorten selkokielisiä romaaneja. |
Aikuisten selkokieliset romaanit ovat yläkerrassa käsikirjastossa. Käsikirjastohuoneeseen pääsee lehtisalin kautta. Siellä on kirjatorni, jossa kirjat ovat. Samassa tornissa on myös isotekstisiä kirjoja, jotka ovat muuten samanlaisia kuin alkuperäinen teos, mutta teksti on isompi kokoista.
 |
| Yläkerran kirjatorni, jossa on aikuisten selkokielisiä romaaneja. |
Sekä lasten että aikuisten tietokirjat on sijoitettu aiheensa mukaiseen luokkaan omille osastoilleen muiden kirjojen sekaan. Selkokielisten kirjojen selässä, eli hyllystä näkyvässä kapeassa osassa, on tarra, jossa on koodi SEL. Tämä tarkoittaa, että kirja on selkokielinen.
Jos haluamaasi teosta ei löydy, niin aina voi kysyä kirjaston henkilökunnalta. Me autamme mielellään, jotta oikea teos löytyy.
Kirjaston valikoimaan voi tutustua myös verkkokirjaston kautta.
Tästä linkistä pääsee listaukseen, mitä kaikkea selkokielellä kirjoitettuja kirjoja löytyy Teuvan kirjastosta.
Kirjastossa on myös aivan normaalilla kielellä kirjoitettuja teoksia selkokielestä. Jos aihe alkoi kiinnostamaan enemmän, niin ei muuta kuin tutustumaan aineistoon.
Aki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti