Kyllä mä oon niin kateellinen teille nykynuorille.
90-luvulla ei ollut mitään. No, oli aika paljonkin kaikkea,
paitsi ei oppaita sarjakuvien tekemiseen. Yksi YLE:n televisio-ohjelma
(erinomainen Lähtöruutu Sarjakuvaan, 1994) ja legendaariselta Will Eisneriltä
oli opas. Mestari Eisnerin teoksen viimeisin suomenkielinen painos on vuodelta Ei
Ikinä. Comics and Sequential Art on merkkiteos ja sen löysi jos oli tarpeeksi
säkää syntyä väkitiheämpään Suomenkolkkaan tai osasi käyttää kirjastoa. Tätä
kirjoittavalle pyyhekumiuunolle Eisnerin opus oli täysin tuntematon vielä
2000-luvulle asti.
80-luvulla sarjakuvalla meni verrattain hyvin, ainakin
90-luvun näkövinkkelistä. 90-luvun näkövinkkelistä melkein kaikella
kulttuurilla menee hyvin. Lama-ajan sarjakuvaharrastajat raapivat tähteitä
80-luvulta eli sarjakuvanaatikot elivät kädestä suuhun kuin pula-aikana
konsanaan, mutta nyt ei rutista siitä.
Kutila ja Ahlqvist, korkinavaajat
tulvaluukulla!
Nyt rutistaan siitä miten ennen ei voinut tietää miten
sarjakuvia tehdään. 90-luvulla meillä oli vain yksi suomenkielinen opas:
Kutilan ja Ahlqvistin Piirrä sarjakuvaa! Se oli ensimmäinen suomalainen
sarjakuvanteko-oppikirja ja sen opetusten tukemana aloitteleva piirtelijä
joutui kompuroimaan läpi 90-luvun. Joka paikassa toitotettiin, miten
neliväripainatus oli kallista, värisarjakuvaa edes oppaassa käsitelty, ja ainoa
keino saada tekosensa esille oli omakustantaa se ja roikkua joka taivaan
tapahtumassa lappustensa kanssa. (Uskon muuten, että juuri tuo kokoontumisen kulttuuri
on suurin syypää siihen miksi suomalainen sarjakuvakenttä on tajuttoman eloisa,
monipuolinen, värikäs ja omaääninen ja hiukan sisäänpäin vinksallaan.)
Ilman herroja Ari Kutila ja Keijo Ahlqvist peräkylän
lyijykynittäjä olisi raapinut päätään paperin sijaan. Piirä sarjakuvaa! opetti
tietämättömälle sarjakuvasanastoa (mikä on strippi-sarjakuva?), tietoa piirtämisestä,
perspektiivistä ja ihmiskehon mittasuhteista ja sarjakuvan työvälineistä (en
ole tähän päivään mennessä törmännyt missään Rapidoon) ja teoriaa sarjakuvan
lukusuunnista (mainion Mämmilä-esimerkin). On ihmeellistä miten paljon tietoa
mahtuukaan 70:neen kuvitettuun sivuun, jos lukija ei tiedä entuudestaan mitään.
Kuka tietää mistä Kutila, Ahlqvist tai herramunjee Mauri Kunnas ja Tarmo
Koivisto olivat oppinsa saaneet, mutta peräkylän piirtäjä sai oppinsa Piirrä
sarjakuvaa! –opuksesta.
Kutilan ja Ahlqvistin
perässä
18 vuotta Kutilan ja Ahlqvistin jälkeen Mari Ahokoivun Sarjakuvantekijänopas saapui odottaville tussinmustille käsille. Ahokoivun otteessa on paljon kotimaisen
sarjakuvan ominaispiirteitä. Ahokoivu piirtää itsensä sivuille kertomaan
asioita. Keino on tuttu Scott McCloudin Sarjakuva -Näkymätön taide teoksesta (jonka jokaisen
sarjakuvaharrastajan pitäisi lukea), mutta mikä tekee Ahokoivun oppaasta juuri
suomalaisen on sen rento henkilö- ja omakohtainen sekä omantyylinen ote.
Oppaassa käsitellään nyt myös sarjakuvien värittämistä, niiden tekemistä
tietokoneella, sekä lyhyesti sarjakuvayhteisöä, jota tekijä pitää arvossaan.
Ahokoivu ilmaisee asiansa kevyesti ja itseironisesti. Kaunokirjoitukseen on
vaan pakko tottua. Jopa kohdassa, jossa kerrotaan miten tekstauksen tulee aina
olla selkeää…
Reima Mäkisen kirjat Mangan harmaasävyt ja Mangan värit
edustavat opasotoksen spesifimpää aineistoa. Ne keskittyvät vain aiheisiinsa ja
voi pojat nämä oppaat ovat todellakin tietokirjoja. Aiheet käsitellään perin
pohjin. Sävyt ja värit kuljettavat lukijansa rasterikalvoista väriteoriaan
tietokoneellista kuvankäsittelyä unohtamatta. Myös Mäkinen piirtää itsensä
seikkailemaan monelle sivulle tuomaan ”terve tuttu!” –tunnetta.
Vuonna 2010 ysikyt lyijyllä sormenpäänsä pysyvästi
pigmentoinut tuhertaja sai semmoista jännää, että loikkasi riemusta ilmaan:
WSOY julkaisi Ilpo Koskelan Sarjakuvantekijän oppikirjan. Minä tunsin Koskelan
Aleks Revel sarjakuvien tekijänä. Aleks Revel oli lähimpänä Corto Maltesea kuin
mikään muu suomalainen sarjakuvasankari. Se seikkaili jopa keittokirjan
sivuilla. Ilpo Koskela on rautainen ammattilainen, eikä hänen oppaansa petä.
Sarjakuvantekijän oppikirja on nimenomaan oppikirja. Se pysyy kattavasti ja
vakavastikin asiassaan ja sen sivuilla myös muut ammattilaiset (mukana Pertti
Jarla!) pääsevät kuvailemaan sarjakuvantekoprosessejaan sivun tai parin ajan.
Oppaassa on epätavallisesti harjoitustehtäviä ja siitä puuttuu piirretty versio
Ilpo Koskelasta.
Aura Ijäksen Sarjakuvien tekeminen on oppaista uusimpia. Se
on värikäs sukulainen Ahokoivun oppaalle. Ijäksen alter ego seikkailee
pilkullisen kissansa kanssa sarjakuvan tekemisen maailmassa. Opas on eloisa,
rento ja omakohtainen suomalaiseen tyyliin. Ijäksen teoksessa tulee esiin myös muita
kotimaisten oppaiden erityispiirteitä: ne käsittelevät myös ideoimista,
luonnoslehtiöiden pitämistä ja valkoisen paperin kammoa. Kotimaisten oppaiden
rinnalla on julkaistu erinäisiä muita sarjakuvaoppaita, joissa keskitytään
enemmän välineisiin ja tekniikkaan ja suorastaan maanisesti hahmoihin.
Japanilainen änkesi
markkinoille
On vain sopivaa, että ryntäyksen aloittaneen Dragon Ball –sarjakuvan
tekijän näkemys siitä miten sarjakuvia olisi nastempaa tehdä, liittyisi
sarjakuvaoppaiden joukkoon. Itseasiassa Toriyaman Piirrä mangaa on tämän
katsauksen toiseksi vanhin opas. Toriyama käsittelee sarjakuvia ja piirtämistä
reippaalla huumorilla ja jakaa muutaman oivallisen vinkin. Hän ei ota itseään
vakavasti ja hänen oppaansa on hauska. Lisäksi pokkarin sivuilla pomppii alter
ego, jonka ulkomuoto ei aivan ole yhtä uskollinen tekijänsä ulkomuodolle kuin
suomalaisissa oppaissa.
Katsauksen toiseksi vanhin ulkomaalainen ei ole
japanilainen. Franklin Bishopin Sarjakuvapiirtäjän käsikirja on väreissä ja
outo sellaisella hämärän tavanomaisella tavalla kuin Reino-tossut korkeushyppykisoissa.
Se on tylsähkön oloinen ja hieman luotaantyöntävä, mutta varsin asiapitoinen ja
kiitettävän kattava kierrevihkonen. Siinä käsitellään muista oppaista poiketen
myös karrikatyyrejä ja siinä on oma lukunsa piirtäjän ammatista. Pellosta revityllä
blogaajallanne ei ole kompetenssia arvioida Bishopin tietojen soveltuvuutta
suomalaiseen julkaisukenttään/-kulttuuriin, mutta luku on taatusti
mielenkiintoinen ensimmäiseksi silmäykseksi myyttiseen kuvittajan
ammattipolkuun.
Sangatsu manga, tuo lehtihyllyjen mullistaja, julkaisi 2013 ”Studiomanga: Sarjakuvantekijän tehokurssi” –kirjaparin. Niissä sarjakuvan tekemistä ei
käsitellä toriyamalaisen löysin rantein. Studio manga keskittyy sarjakuvan
piirtämiseen. Tehosteet, ihmishahmot ja välineet ovat opusten keskiössä
sarjakuvan kerronnan, ideoinnin ja ruutujaon jäädessä likipitäen kokonaan pois.
Katsauksen viimeinen
opas on Ryuta Osadan Creating Manga – From Desing to Page. Sen fokus on
japanilaiseen tapaan hahmonsuunnittelussa, mutta se kattaa komeasti sarjakuvasivun
hahmottelun, kuvankäsittelyn ja värityksen. Se on kattauksen ainoa
englanninkielinen, mutta se on hyvin havainnollinen ja siinä on 28 sivuinen
esimerkkisarjakuva. Jos kolmas kotimainen taipuu edes rautalankaisella
ralliääntämyksellä Creating Manga –kirjaan kannattaa tarttua.
Nollakymppi on
parempi kuin ysikymppi
Näin nollakymppi-luvun puolessa välissä ei sarjakuvanautilla
ole oppaista pulaa. Tietoa löytyy verkon periltäkin parilla google-haulla. Ei
tarvitse peräkylän piirtelijän keksiä tekosyitä, ei kuvitella esteitä, vaan
oiva oppikirja löytyy kirjastokortin päästä.
-ttt
Näin piirrät sarjakuvaa (eikä tässä kaikki):
Ari Kutila & Keijo Ahlqvist: Piirrä sarjakuvaa!(Sarjakuvakeskus, 1989)
Akira Toriyama: Piirrä mangaa (Sangatsu Manga, 2005)
Franklin Bishop: Sarjakuvapiirtäjän käsikirja (Kustannus-Mäkelä, 2007)
Mari Ahokoivu: Sarjakuvantekijän opas (BTJ, 2007)
Reima Mäkinen: Mangan harmaasävyt (Opus, 2007)
Reima Mäkinen: Mangan värit (Osuuskunta Lilith, 2009)
Ilpo Koskela: Sarjakuvantekijän oppikirja (Arktinen Banaani, 2010)
Ryuta Osada: Creating Manga – From Desing to Page (Crowood 2010)
Hikaru Hayashi, Go Office: Studio Manga. Osat 1&2 –Sarjakuvantekijän tehokurssi (Sangatsu Manga, 2013)
Aura Ijäs: Sarjakuvan tekeminen (Finn Lectura, 2013)
Akira Toriyama: Piirrä mangaa (Sangatsu Manga, 2005)
Franklin Bishop: Sarjakuvapiirtäjän käsikirja (Kustannus-Mäkelä, 2007)
Mari Ahokoivu: Sarjakuvantekijän opas (BTJ, 2007)
Reima Mäkinen: Mangan harmaasävyt (Opus, 2007)
Reima Mäkinen: Mangan värit (Osuuskunta Lilith, 2009)
Ilpo Koskela: Sarjakuvantekijän oppikirja (Arktinen Banaani, 2010)
Ryuta Osada: Creating Manga – From Desing to Page (Crowood 2010)
Hikaru Hayashi, Go Office: Studio Manga. Osat 1&2 –Sarjakuvantekijän tehokurssi (Sangatsu Manga, 2013)
Aura Ijäs: Sarjakuvan tekeminen (Finn Lectura, 2013)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti